måndag 15 maj 2023

Det rullar på


Dag 1 på min semestervecka. Nu är jag inte sjukskriven längre. 

Idag lyckades jag ta mig upp i lite bättre tid, det känns skönt. Jag sitter med min första kaffemugg och försöker planera lite. Det blev ingen flytt av bärbuskar igår, så det är prio idag. Det och att kantskära och hägna in landet. Det går inte att ha hönsen sprättande där. En sommar åt de rent på potatisblasten. Jäkla höns! Zucchini och bönor vill jag inte heller att de ska picka på. 

Igår fick jag ta rätt på mina luktärter. Jag hade ställt dem ute på bron för avhärdning, lite in bakom krukor och annat, för att hönsen inte skulle komma åt dem. Men det gjorde de. Fyra av sex krukor var välta med rot i dagen och i en kruka hade de pickat i sig det mesta av bladen. Jag begriper inte vad de skulle in där och krångla för. Jäkla höns! 

Förutom bärbuskarna fick jag gjort det jag planerade. Rhizomerna är planterade och de uppgrävda perennerna likaså. En krukväxt omplanterad och en delad. Julstjärnorna, som har varit så otroligt fina att jag inte har nänts slänga dem - det såg lite udda ut med knallröda julstjärnor i fönstret i påskas, men fick så vara - är nu planterade alla tre i en stor låg kruka och satta utomhus. I stället har jag planterat om mina gamla pelargoner och ställt dit dem och två nyinköpta. 

Lite mer nässlor är bortgrävda nere under storhäggen. Det är ett stort område som går som ett L runt carporten, jag får ta lite i taget. Under häggen - stapeln i L:et - får jag fortsätta att gräva och gräva. Bakom carporten - den korta delen av L:et, ska jag först gräva och sedan täcka med presenning i två år har jag tänkt. Men som sagt, lite i taget. När jag behöver ändra arbetsställning en stund eller komma bort från solgasset eller så. 

Jag har planterat en frösådd koreansk syren på baksidan också. Fröet är från Tradera, så vi får väl se vad det blir av det hela. Jag vet inte om det är arten eller en sort och således inte heller färgen. Jag hoppas på en lila, snarare än vit eller rosa, för att den ska passa där den står. 

Sedan är det granhäcken. Suck! Jag bävar verkligen. Men om jag klarar bärbuskarna, landet och granhäcken, så är jag nöjd med min semester. Jag lade in om den för länge sedan just för att få en chans att fixa lite i trädgården, vis av att det brukar gå åt pipsvängen när det gäller att hinna med. 

Nu gal tupparna uppfordrande ute i hönshuset, så nu är det nog dags att lyfta ändan från fåtöljen och sätta igång. 


Inga kommentarer: