söndag 14 maj 2023

Eurovision och trädgård

 

Jag hade inte tänkt att titta på Eurovision, men så hamnade jag där i alla fall, på slutet förvisso, och det blev sent. Jag kom in när det var tre låtar kvar. Nog tycker jag att Loreen var en värdig vinnare. Finlands bidrag var ju väldigt underhållande, men så mycket till låt tyckte jag inte att det var. Jag har i och för sig bara sett snabbgenomgångarna, men Finlands var jag inne på Youtube och lyssnade på hela låten. Italiens upplevde jag helt menlös och Israels alldeles för 'amerikansk hitlista'. Det ska vara skillnad på Eurovisionlåtarna och topplistelåtarna - tycker jag. 

Först vid 2-tiden somnade jag. Det var ju dumt! Visserligen har jag alltid varit uttalad nattmänniska, men det senaste har det förskjutits en del, inte bara för att jag varit så förtvivlat trött. Jag har börjat vakna vid 7-tiden på morgonen och det hände aldrig förut. Visserligen somnar jag ofta om så att jag kommer upp senare, men det är då jag brukar vakna första gången. I morse vaknade jag halv elva och har inget minne av att jag vaknat tidigare. Det känns som jag har förlorat hela dagen nu *mutter*. Jag behöver så mycket tid för att komma igång. 

Lite fick jag gjort igår i alla fall, trots att jag kom igång så sent då också. Jag planterade mina utekrukor; det blir bara två i år, en med vit bägarranka och snöflinga och snötörel som "underplantering och en med frösådda blomman för dagen 'Heavenly Blue' - men där vågar jag baske mig inte plantera något under. Inte förrän de etablerat sig ordentligt. Förra året gjorde jag det misstagen. Det blev inga himmelskt blå, för underplanteringen - jag har förträngt vad det var, små penséer? - tog över helt.

Änglatrumpeterna har jag beskurit och släpat ut, så nu gäller det att hålla koll på nattemperaturen framöver. Det brukar jag vara dålig på. Jag har vattnat dem med bokashivatten och ska fylla på lite jord på toppen, i övrigt orkar jag inte göra något med dem. 

Jag sådde klart andra halvan av diket och rensade bland frösådder som inte grott och sådana som dött under vintern. Och så planterade jag om ett tiotal och grävde lite nässlor under stora häggen. 

Idag måste jag plantera mina rhizomer, som jag ropat in på Tradera, 5-öringar och kohlerior (narrhuva). Jag behöver också plantera om alla perenner jag grävde upp för att få bort nässel- och kvickrotsrötter ur baksidesrabatten. Och så ska jag börja flytta bärbuskarna. Pust!

Nää, nu har det kommit in en geting! Det är bara två minuter sedan jag var uppe för att släppa ut en humla. Jag har ett fasligt sjå här med att få ut flygfän.

Nu är det dags för kaffebalja nummer två och så ska jag se om jag kan lotsa getingen ut.


Inga kommentarer: