måndag 1 maj 2023

Om dagboksskrivande

 

Jag har alltid velat skriva dagbok. Jag försökte och försökte under många år utan att lyckas. Men så började jag blogga, hösten 2002 var det, och det fungerade! I alla fall de första tio åren. Sedan svajade det lite, gick bättre igen när jag började bokblogga, började svaja igen.

Men hela tiden har jag längtat efter att skriva. Att skriva för mig, få sätta ord på det jag ser, hör och tänker på, inte nödvändigtvis i en blogg, bara på det sätt som funkar, och det har fungerat bättre med blogg. Kunna gå tillbaka och se, ja visst ja, så var det då. Man glömmer så fort. 

I synnerhet har jag velat fånga våren. Att få på pränt när vårfåglarna kommer, när första tussilagon sticker upp, när det börjar bli grönt, de där bakslagen med snöyra... Men jag får fasiken inte till det, trots att jag nästan dagligen skriver dagboksinlägg i huvudet.

Nu kommer jag att vara hemma från jobbet i tre veckor och jag ska se om jag kanske kan få till vanan med dagboksanteckningar. Det kan vara värt ett försök i alla fall och maj får vara min försöksperiod. 

Inga kommentarer: